عکاسی خبری و عکاسی از فیلم
عکاسی خبری و عکاسی از فیلم و سریال دوگونه کاملا متفاوت از عکاسی هستند. عکاسی فیلم و مجموعه های تلویزیونی در بحث عکاسی تبلیغاتی جای می گیرد، چون صحنه هایی از یک فیلم و سریال عکاسی می شود تا برای جذب مخاطب و حتی کشاندن مردم به گیشه استفاده شود.
در واقع بیشترین هدف این نوع عکاسی ترغیب بیننده برای تماشای اثر است. البته این را هم باید اضافه کرد که در ذات این نوع عکاسی هم اطلاع رسانی وجود دارد و همین مساله آن را به عکاسی خبری پیوند می دهد؛ اما در کل، عکاسی از فیلم و سریال جزئی از عکاسی تبلیغاتی محسوب می شود و رابطه مستقیمی با بحث اقتصاد هنر دارد، در حالی که عکاسی خبری ریشه تحقیقی و پژوهشی دارد. عکاس خبری براساس آگاهی و تخصصی که دارد وظیفه روشن کردن افکار عمومی را به عهده دارد. به همین دلیل این گونه عکاسی در بحث آگاهی مخاطبان دسته بندی می شود و یکی از ابزار رسانه ها برای اطلاع رسانی است. در یک بررسی کلی می توان گفت عکاسی از فیلم و سریال بیشتر در مقوله اقتصادی و عکاسی خبری در زیرمجموعه رسانه ای و آگاهی دهی قرار می گیرد.
عکاسی هم که قصد دارد در هر یک از این مقوله ها فعالیت کند باید از اول آگاه باشد در چه شاخه ای قدم گذاشته است تا بر این اساس بتواند عکس های مناسبی بگیرد. در دروس دانشگاهی دانشجویان با اصل و پایه عکاسی آشنا می شوند و به آنها آموزش داده می شود فارغ از این که می خواهند چه شاخه ای را انتخاب کنند، درست عکاسی کنند؛ ولی در ترم های بالاتر، آنها را با شاخه های مختلف عکاسی مانند مستند، تبلیغات، طبیعت و… آشنا می کنند و دانشجویان همه این واحدها را می گذرانند.
افراد پس از طی دوره های عکاسی براساس شرایط محیطی و کاری، جذب گونه های مختلف عکاسی می شوند. مسلما میان علاقه مندان عکاسی خیلی ها عکاسی از سینما، تئاتر و تلویزیون را انتخاب می کنند، چون همه آنها هنر محسوب می شوند و ممکن است به ذائقه عکاس نزدیک تر باشد.